Прийоми і методи які використовують для
дітей з особливими освітніми потребами
Навчання дітей з особливими потребами здійснюється за навчальними
планами, програмами, підручниками, посібниками, рекомендованими Міністерством освіти і науки України для відповідних типів загальноосвітніх закладів, або за індивідуальними програмами. Найважливіші корекційні
вміння учителя, в
класі якого діти з психофізичного
розвитку:
Ø вміння
бачити відхилення в розвитку дитини;
Ø провести педагогічну
діагностику разом з дефектологом
і психологом;
Ø спрогнозувати шляхи
подальшого розвитку дитини
з урахуванням наявного дефекту;
Ø попередити виникнення
порушень розвитку вторинних
відхилень;
Ø визначити
загальні і конкретні завдання корекційного навчання і виховання;
Ø планувати
окремі види корекційної роботи;
Ø враховувати в
навчально-виховному процесі
характерні для дітей з особливостями психофізичного розвитку можливості
і фактори компенсації, використовувати їх в корекційній діяльності;
Ø відбирати
і застосовувати необхідні
для вирішення корекційних завдань
методи, прийоми і
засоби навчання, виховання, діагностики,
корекції, компенсації;
Ø створювати корекційні
умови виховання, навчання, розвитку і соціальної адаптації дітей з
особливостями психофізичного розвитку
для засвоєння ними інтелектуального і
морального досвіду в
поєднанні з засвоєнням мови і мовлення;
Ø формувати позитивну мотивацію участі в
корекційній роботі у дітей з
особливостями розвитку і виховувати в них
оптимізм, бачення життєвої
перспективи, відчуття успіху;
Ø визначати результативність корекційної
роботи на всіх етапах педагогічної діяльності;
Ø свідомо і
критично управляти своєю
корекційною діяльністю;
Ø працювати в
тісному контакті з
фахівцями: дефектологом, психологом,
логопедом, медичними працівниками, а також з батьками.
Ø Корекційна
робота повинна бути
направлена на корекцію всієї особистості.
В корекційній роботі поряд з
спеціальними вправами необхідні вправи
на:
o
зміцнення м'язів кисті руки, дрібної
моторики пальців рук;
o
розвиток орієнтування в просторі;
o
розвиток пам'яті;
o
розвиток мислення;
o
розвиток мовлення.
Для ефективної роботи з дітьми з
особливими освітніми проблемами потрібно знати і орієнтуватися на такі
рекомендації:
1. Варто створити для роботи спокійну
атмосферу:
–
міміка та пантоміміка
(жести) відіграють важливу
роль в установленні контактів;
–
жести мають носити
відкритий доброзичливий
характер;
–
не слід перехрещувати
руки на грудях,
ховати їх за
спину або у кишені.
2. Варто намагатися
налагодити доброзичливий,
партнерський контакт:
–
свою роботу треба починати з усмішки;
–
ні в якому
разі не можна
настроюватись на почуття
жалю або
зверхності, тим паче
нехтувати дитиною -ваше обличчя і жести вас видають.
3. Дитина-інвалід має своє психологічне життя:
–
потрібно коректно увійти у внутрішній світ дитини;
–
треба м'яко зацікавити дитину
у грі або
іграшці, завданні;
–
варто використовувати дидактичні
ігри, роздатковий матеріал, мозаїку, конструктор та інше;
–
у процесі гри доцільно включати елементи корекції
–
порушень мовлення;
–
дитина-інвалід піддається впливу страхів більше, ніж здорова;
–
варто повсякчас підбадьорювати дитину;
–
слова «не вмієш»,
«злякався», «у тебе
не вийде» потрібно виключити з розмови;
–
варто постійно тримати
дитину у полі
зору, стежити за
її реакціями: напруженість,
стереотипні рухи, невдоволені репліки мають бути поміченими;
–
слід бути насторожі,
якщо дитина голосно
сміється, співає, залишаючись
напруженою;
–
іноді можуть виявлятися
сексуальні нахили дитини.
Для того, щоб корекційна
спрямованість навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку дала позитивні
результати, вчитель повинен
знати наскільки вона
ефективна, тобто користовуватися такими критеріями, як:
§
якісне і кількісне полегшення структури
дефекту;
§
виправлення недоліків і перехід до
скоригованої вади, до позитивних можливостей
дитини;
§
підвищення рівня
актуального розвитку і, як наслідок, збільшення зони найближчого
розвитку;
§
свідоме користування дітьми набутим досвідом;
§
накопичення і
позитивна зміна властивостей особистості.
Під
час практичного виконання завдання стараюсь, щоб кожен вихованець виконав
завдання до кінця. При необхідності надаю індивідуальну допомогу.
Загальна
допомога полягає у коротких зауваженнях: „Подумай”, „Не спіши”, „Пригадай”, у
схваленні наміру, найнезначніших позитивних результатів та досягнень у роботі.
Наприклад:
- „Старайся! Будь уважним!”
- „Ти можеш більше”
- „Не сумуй у тебе все вийде”
- „Доклади більше старань”
- „Я рада, що ти правильно зрозумів”
- „З успіхом тебе”
- „Ти вмієш правильно висловлюватися”
- „Ти багато вже вмієш”
- „Чудово! Молодець!”
- „Ми гордимося твоїми досягненнями”.
Організовуючи
різноманітні види трудової діяльності, я формую у своїх вихованців позитивне
ставлення до праці за допомогою переконань, мотивації, завдань. З цією метою
проводжу такі бесіди:
- „Кожній речі – своє місце”
- „Землю прикрашає сонце, а людину праця”
- „Життя – це праця, а праця – наше багатство”
- „Біля джерел бережливості”
- „Краса і затишок жилої кімнати” та інші.
Тому важливою умовою формування діяльності в учнів допом.школи на заняттях з трудового навчання є керівництво процесом засвоєння кожного
етапу (аналізу, планування, організації, практичного виконання,
самоконтролю), послідовного їх здійснення під час виготовлення будь-яких
об’єктів праці, а це і є основою корекції та розвитку всіх основних сфер
психофізичного розвитку учнів з особливими потребами у навчанні та
вихованні.
Немає коментарів:
Дописати коментар