Ефективність індивідуальної форми навчання
Виходячи з практики
роботи, діти із затримкою психічного розвитку та легкою розумовою відсталістю
становлять найчисельнішу групу серед тих, які потребують спеціальної допомоги у
процесі навчання та соціальної адаптації. Працюючи з дитиною за індивідуальною
формою навчання я використовую основні принципи роботи :
1.Навчання має бути активним.
2.Дитина повинна мати можливість вибору, необхідно
розвивати у неї критичне мислення, підштовхувати до сприйняття самостійних
рішень і активного навчання.
3.Тактовність – найважливіша умова в роботі.
5.Задовольняйте індивідуальні освітні потреби,
використовуйте творчі й оригінальні методи заохочення дітей до мислення та
навчання.
6.Установлюйте партнерські, близькі стосунки з родинами
дітей і заохочуйте їх до активної участі у педагогічному процесі, щоб школа і
сім’я спрямовували свої зусилля в одному напрямі.
7. Завжди пам’ятайте, що у дітей набагато схожого, ніж відмінного,
незалежно від їхнього стану й потенціалу.
На основі
цього я поклала перед собою мету і основні завдання у роботі з дітьми
1.Сприяти залученню дитини до колективу та . Навчаю
дитину взаємодіяти з іншими й досягати успіху у школі.
2.Створювати умови для всебічного розвитку дитини. Це
стосується інтелектуального розвитку, розвитку моторики, комунікативних,
ігрових, соціальних навичок, самообслуговування, а також самоповаги і контролю.
3. Розвивати соціальні вміння та навички. Соціальна компетентність
особливо важлива дитині зі специфічними потребами. Якщо вони не набувають умінь
у ранньому дитинстві, цей дефіцит проявиться протягом усього року життя.
4.Сприяти широкому використанню набутих умінь. Дитина
повина мати змогу використовувати свої знання та вміння в різних обставинах (
ігрові форми роботи, проблемні ситуації, ситуації вибору).
5.Готувати дитину до звичних, стандартних ситуацій.
6.Надавати родинам підтримку в досягненні їхніх власних
цілей. А це можливо лише при добрих стосунках між учителем, школою і батьками.
7.Попереджати майбутні проблеми і вади.
Працюючи з особливою
дитиною я створюю умови, сприятливі для
навчання дітей з різними темпераментами та різною поведінкою, які тримаються
осторонь чи демонструючи агресивність. Учні, які не хочуть гратися з однолітками,
можуть боятися, діяти дуже повільно чи сором’язливо. У них спостерігається дефіцит соціальних умінь
контактувати з товаришами. Отож:
1.
Дотримуйтесь усталеного
розпорядку дня, постійного порядку дій.
2.
Пропонуйте безпечне місце,
звідки вони могли б спостерігати за діяльністю інших.
3.
Сприяйте залученню дитини до груп, можна
просто виконувати завдання удвох.
4.
Використовуйте позитивне
підкріплення: усмішка, кивок голови чи плескання по спині,хваліть за правильні
дії, не примушуйте до колективної роботи, приділяйте індивідуальну увагу, щоб у
них з’явилося відчуття довіри, необхідне для
колективної роботи.
5.
Звертайте увагу на
зусилля, а не результат («Те, що ти зробив, дуже корисно».)
6.
Особливо складно працювати
з агресивними дітьми, тому обмежуйте рівень шуму і візуальної стимуляції, необхідне
просторе приміщення, щоб можна було відокремити гіперактивних дітей.
7.
Давайте чіткі
вказівки:учні мають чітко розуміти, чого від них хочуть, у класі повинен бути
вивішений розпорядок дня, на агресивну поведінку слід реагувати миттєво й
організовувати паузи, щоб заспокоїти дітей.
8.
Учіть контролювати свої
дії.
Також у своїй практиці я
використовую різноманітні методи заохочення:
1. Вчу дитину
співчувати і допомагати іншим:допомога другові, групові ігри, які потребують
співпраці; використовуйте книжки, малюнки із зображенням людей, обговорюйте, як
святкують урочисті події, проводьте заняття на визначення спільних і відмінних
рис у людей, нехай витягнуть аркуші паперу з іменами і назвуть риси
однокласників, до ігор, залучайте всіх у класі.
2. Вчу ділитися.
3. Вчу відповідальності, хваліть їх, коли поводяться
відповідно.
Важка праця вчителя, а ще більша вчителя який працює з
особливою дитиною. Маленький крок за кроком, буква за буквою, і важкі склади, а
з них невеличкі слова, все те що б вчителя початкових класів не радувало, а
для вчителя індивідуального це великий
прогрес. таке навчання є дуже важливим і водночас важким процесом. Все ж вчитель,
який окремо працює з особливою дитиною має змогу звернути більшу увагу на неї .
Працюючи з такою дитиною вчитель вивчає її індивідуальні особливості , її
характер , її манери і поведінку , її стиль і намагається підлаштувати під неї навчальну програму, адже сам вчитель складає
календарне планування, і виявити її рівень знань. Під час індивідуальної форми навчання вчитель
поринає у світ дитини, і ставить себе на рівні з нею. «Стань таким як вони»
саме ця фраза є дуже доречною, і вона є головною метою за якою я працюю.

Немає коментарів:
Дописати коментар